"Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst." (1.Kor.13:4)

Äktenskapets betydelse

En kyrklig vigsel är både en juridisk händelse och en förrättning i vilken man ber om Guds välsignelse. I och med att de som ska vigas ingår äktenskap binder de sig offentligt vid varandra inför Gud.

För att få en kyrklig vigsel behöver brudparet vara skrifskolgångna och medlemmar i kyrkan. Kyrklig vigsel kan också förättas om den parten är medlem i vår kyrka och den andra tillhör något annat kristet trossamfund.

Hindersprövning

Innan ni kan gifta er behöver ni ansöka om hindersprövning. Ansöka om hindersprövning kan ni göra på en länk till elektronisk blankett eller på pastorskansliet. Kom ihåg att ni skall kunna bestyrka er identitet. Hindersprövningen kan göras tidigast 4 månader och senast 8 dagar innan vigseln. Hindersprövningen kan också göras vid magistraten.

Vid ansökan om hindersprövning kan ni samtidigt komma överens om ni vill ha lysning i kyrkan. Den är frivillig och sker vanligtvis i församlingens gudstjänst/högmässa söndagen innan vigseln.

När och var håller man vigseln?

Tidpunkten för bröllopet bestämmer de förlovade. Sommarlördagar är det populäraste dagarna för bröllop. Klockslaget kan förutom brudparets önskan också påverkas av andra förrättningar som äger rum samma dag.

Brudpar

Lite nervöst både i huvudrollerna och som gäst. Hur var det nu igen man skulle göra?

Lä som hur vigseln går till

Före vigseln brukar det höra till att ni träffar prästen som ska viga er. Under vigselsamtalet blir ni bekanta med prästen, går igenom det praktiska kring vigseln, talar om äktenskap och kärlek. Ni får tillsammans planera programmet för vigseln så att det känns rätt för er. Ni kan berätta om er själva och er relation och era tankar om framtiden – prästen vill gärna lära känna er och utforma ett vigseltal som känns personligt för just er.

Läs om vigselsamtal

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till